کلوچه های مامان

بسيار خواندنی

1392/5/17 15:16
289 بازدید
اشتراک گذاری

 

 

 

 

 

 

 

داشتم قرآن مي‏خوندم کلوچه‏ها پرسيدن ماماني داري چه سوره‏اي مي‏خوني؟

گفتم: سوره‏ي عنکبوت.

براشون جالب بود گفتن: مگه سوره‏ي عنکبوت هم داريم؟

گفتم: بله. تو يکي ازآيه‏ها خدا درمورد خونه‏ي عنکبوت گفته:کساني که با خدا دشمني مي کنند ضعيفند مثل عنکبوت که خونه‏ي ضعيفي داره.

کلوچه‏ي کوچيک زودي گفت: مثل اسراييلي ها!!!!

رفتم تحقيق کردم.  نکات بسيار جالبي ديدم:

تعارض ديدگاه مفسران با علوم جديد

علوم جديد ثابت كرده‏اند كه تارهاي -بافته هاي- عنكبوت از قوي‏ترين بافته‏هاي طبيعي است و سختي آن از سختي آهن، بيشتر است. تا آنجا كه به نام "آهن حيواني" خوانده مي‏شود. خانه عنكبوت از قوي‏ترين خانه‏هاست كه به جهت استحكام بافت آن مشهور است. از اين‏رو مي‏تواند در برابر بادهاي شديد مقاومت كند و در تارهاي خود شكارهاي عنكبوت را نگهداري نمايد به‏طوري كه نتوانند از آن جدا شوند.

"مثل الذين اتخذوا من دون الله اولياء كمثل العنكبوت اتخذت بيتا و ان اوهن البيوت لبيت العنكبوت"

از آنجا كه ايمان كامل داريم كه ممكن نيست حقايق علمي با آيات قرآن معارض باشند و اگر تعارض داشتند شكي نيست كه آنچه قرآن ثابت كرده و به طور قطعي و نص فرموده حق است و علوم بشري از حقيقت فاصله گرفته است، با مراجعه به قرآن كريم و كتب تفسير و كتب لغت عربي و نيز حقايق علمي كه در مورد عنكبوت و خانه آن و روش زندگي و روابط اجتماعي آن بود، در پي يافتن پاسخي بر اين سوال بوديم كه آيا مقصود آيات غير از چيزي است كه كتاب‏هاي تفسير به آن توجه كرده اند؟ به اين منظور، موارد و آياتي كه واژه "اولياء" در آن به كار رفته بود جمع‏آوري گرديد تا معلوم شود چه كساني ولايت دارند و آيا در آيات بيان شده كه عده‏اي بت‏هاي ساختگي و بت‏هاي پليد را اولياي خود انتخاب كرده‏اند؟ سپس معناي واژه "اولياء و ولايت" در كتب لغت عربي مورد جستجو قرار گرفت. بعد واژه "بيت" بررسي شد تا مشخص شود آيا عرب اين كلمه را به معناي ديگري غير از معناي رايج (مسكن) استعمال كرده يا نه و مقصود از واژه "بيت" در آيه‏ي شريفه‏اي كه خداي سبحان در سوره عنكبوت آورده چيست؟ سپس درباره‏ي حقايق علمي در مورد بافته‏ها و خانه عنكبوت پژوهش گرديد تا مشخص شود كه قوت اين بافته و اين خانه چه اندازه است. آيا واقعاً اين خانه -همانطور كه در كتاب‏هاي تفسير نوشته‏اند- ضعيف‏ترين خانه‏هاست؟ سپس در مورد روابط اجتماعي عنكبوت‏ها پژوهش شد تا معلوم گردد كه نوع روابط بين عنكبوت‏هاي مذكر و مونث و بچه‏هاي آنان چگونه است. آيا آن‏ها خانواده واحدي هستند و عرب كلمه "بيت" را بر همسر و فرزندان عنكبوت نيز اطلاق مي كند؟ سپس، نتايج اين بررسي‏ها در کنار هم قرار گرفت تا تا مشخص شود آيا احتمال تفسير ديگري براي اين آيه وجود دارد؟

نتايج پژوهش‏هاي علمي در مورد عنکبوت

1- حقايق علمي در مورد تارها و بافته‏هاي عنكبوت و خانه آن:

تارهاي عنكبوت از پروتئين ساخته مي‏شود كه در حفره‏هاي حريري، شكل مي‏گيرد و آنچه به دست مي آيد جداً قوي است. استحكام آن از استحكام آهن، بيشتر است و بدون آن كه پاره شود دو برابر كش مي‏آيد. اين بافته عنكبوت در همه موارد، از قوي‏ترين الياف طبيعي به شمار مي‏آيد. شبكه‏اي كه عنكبوت ايجاد مي‏كند قدرتي دارد كه ممكن است بتواند زنبور عسل را - كه حجم آن چند برابر عنكبوت است- بدون اين‏كه آن شبكه تحت تاثير قرار گيرد يا پاره شود، متوقف كند. در حالي كه آن زنبور سرعتي حدود 32 كيلومتر در ساعت دارد. "شركت كنديه" اقدام به توليد تارهاي عنكبوت كرده است تا از آنها نخ‏هاي پزشكي و طناب‏هايي براي صيد ماهي و لباس ضد گلوله بسازد. ساكنان جزاير "سلمون" نيز در قديم به ساخت تورهاي ماهيگيري از نخ‏هاي عنكبوت مي‏پرداختند. بدين ترتيب روشن است كه "بيت عنكبوت" اگر قوي‏ترين نباشد، از قوي‏ترين مخلوقات مشهور است.

2- حقايق علمي در مورد زندگي عنكبوت‏ها و روابط اجتماعي آنها:

عنكبوت‏ها، گروهي هستند كه در جهان بيش از سي هزار نوع آن‏ها وجود دارد و در حجم و شكل و روش زندگي متفاوت هستند. روش زندگي فردي همراه دشمني با يكديگر در آن‏ها غالب است و انواع اندكي از آن‏ها يافت مي شوند كه به صورت دسته جمعي زندگي مي‏کنند. جثه عنكبوت‏هاي ماده از نرها بزرگتر است. غالباً فقط در هنگام ازدواج همديگر را ملاقات مي‏كنند و عنكبوت نر قبل از عروسي، اقدام به رقص‏ها و حالات مشخصي در برابر عنكبوت ماده مي‏نمايد كه مقصودش جلوگيري از غريزه دشمني عنكبوت ماده است. هنگامي كه آميزش آنها تمام مي‏شود، عنكبوت نر غالباً در لانه باقي مي‏ماند و اقدام به پنهان شدن از عنكبوت ماده مي‏كند. چرا كه مي‏ترسد او را بكشد. كشتن عنكبوت نر بعد از تمام شدن آميزش جنسي، در بين بسياري از عنكبوت‏ها اتفاق مي‏افتد. مشهورترين اين عنكبوت ها "بيوه سياه" است. در برخي از انواع آن‏ها، عنكبوت ماده، عنكبوت نر را رها مي‏كند تا هنگامي كه فرزندان از تخم خارج مي‏شوند. سپس اقدام به قتل او مي‏كند و او را مي‏خورد. در انواع ديگري از عنكبوت، مادر، اقدام به تغذيه فرزندان كوچكش مي‏كند و بعضي از آنان كه زنده مي‏مانند و بزرگ مي شوند، مادرشان را مي‏كشند و مي‏خورند.

از اين مطالب روشن مي‏شود كه نظام اجتماعي و روابط خانوادگي عنكبوت، بر اساس مصالح موقت است، به طوري كه هر گاه اين مصالح تمام مي‏شود، دشمن همديگر مي‏شوند و برخي، برخي ديگر را مي‏كشند. اين دشمني شديد بعد از اتمام مصلحت‏ها جلوه‏گر مي‏شود و در حقيقت روابط سست و ضعيف بين افراد خانواده عنكبوت آن را از سست‏ترين خانواده‏ها در ميان آفريده‏شدگان مشهور قرار مي دهد.

اشكال و پاسخ

صاحبان كتاب‏هاي تفسير برآنند كه مقصود از آيه 41 سوره عنكبوت (مثل الذين اتخذوا من دون الله اولياء كمثل العنكبوت اتخذت بيتا) آن است كه مشركان، معبودها (و بت‏هايي) غير از خدا را انتخاب مي‏كنند كه در هنگام حاجت، اميد ياري و فايده و رزق از آنان دارند و در سختي‏ها به آنان تمسك مي جويند.

برخي مفسران برآنند كه منظور از "اولياء" در اينجا بت‏هاي ساختگي و بت‏هاي پليد است. ولي با مراجعه به مواردي كه واژه "اولياء" در قرآن آمده است در مي‏يابيم كه آيات قرآن در بيست مورد از سي و سه مورد، تصريح كرده كه آن اولياء، از زندگان هستند نه از جمادات مانند بت‏هاي سنگي و ...

در لغت عرب آمده است، معناي "ولايت" دوستي و ياوري است و "ولي" همان دوستدار، دوست و ياور است و اين كارها از جماداتي مانند بت‏ها صادر نمي‏شود.

با مراجعه به حقايق علمي جديد در مورد تارهاي عنكبوت و خانه او متوجه اين نكته مي‏شويم كه علم جديد بدون شك اظهار مي‏كند: بافته‏هاي عنكبوت از قوي‏ترين بافته‏هاي طبيعي است و خاصيت سختي و محكمي دارد.

از آن‏جا که پذيرفتيم مقصود آيه از "بيت"، خانواده و روابط خانوادگي است، لذا منظور قرآن از "اوهن البيوت" سست‏ترين خانواده است. (ان اوهن البيوت لبيت العنكبوت)

از طرف ديگر كساني كه غير از خدا را دوستان و ياوران خود انتخاب مي‏كنند فقط براي انجام مصلحت‏هاي دنيوي است كه به چنين انتخابي دست مي‏زنند و هنگامي كه اين مصلحت‏ها تحقق يافت، يا در دنيا و يا در آخرت دشمن يكديگر مي‏شوند. (الاخلاء يومئذ بعضهم لبعض عدو الا المتقين؛ در آن روز دوستان برخي دشمنان برخي ديگرند مگر افراد پارسا و تقوا پيشه. زخرف /67) همان‏طور كه بيان گرديد، اين روابط موقت و مصالح آني بر عنكبوت و خانواده او منطبق است.

در اين آيه يكي از موارد اعجاز علمي قرآن جلوه گر مي‏شود؛ اين حقايق- از خانواده و حيات عنكبوت‏ها- جديداً كشف شده كه خانواده عنكبوت سست ترين خانواده‏هاست و قرآن كريم بيش از هزار سال قبل از اكتشاف آن -توسط بشر- به اين حقيقت اشاره كرده است.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

سيد بشير حسيني
19 مرداد 92 18:47
سلام جل الخالق جالب و آموزنده بود ایشالا که اهل"بیتتون" با اهل بیت(ع) محشور بشن دردمند سربلند
مامان سید
20 مرداد 92 10:40
سلام عالی بود